1. marraskuuta 2016

VALOKUVAUSVINKKEJÄ HÄMÄRÄÄN VUODENAIKAAN


Hämärä vuodenaika on täällä ja erityisesti meille paljon valokuvaaville se tuo omat haasteensa. Aihe on jälleen hyvin ajankohtainen, joten päätin viimein toteuttaa tämän toivepostauksen. Pohjustukseksi haluan todeta, etten ole mikään ammattilainen, vaan innokas harrastaja. Oma harrastukseni on kestänyt reippaat kymmenen vuotta. Siis moninkertaisesti kauemmin kuin tämä blogiharrastus. Olen itseoppinut, mutta myös käynyt muutamia kursseja aiheesta vuosia sitten.

Helpoin tapa on tietysti kuvata mahdollisimman valoisaan aikaan ja tämä on oma keinoni numero 1. Joskus ei kuitenkaan ole mahdollista valita kellonaikaa tai koko päivän aikana ei tule riittävästi valoa. Silloin tarvitaan osaamista ja sopivia välineitä.


KAMERAJALUSTA

Sangen tylsä vinkki, mutta kamerajalusta on mielestäni ehdoton ja edullisin tapa välineiden avulla parantaa kuvan laatua. Vaikka kamera ja objektiivit olisivat huippulaatua, ei mielestäni ilman jalustaa pärjää. Tähän kannattaa siis hieman sijoittaa. Itse rakastan kuvata käsivaralta ja vasta bloggaamisen myötä olen joutunut opettelemaan jalustan käyttöä. Aluksi olo on sangen kankea, mutta harjoittelu ja sinnikkyys auttavat. Itse omistan vain matalan jalustan, joten hankintalistalla olisi kunnon kokoinen versio.


KAMERAN ASETUKSET

Jos joku kuvitteli, että nyt seuraa joku salainen ja helppo kikkakolmonen, niin joutuu pettymään. Jos et vielä ole tutustunut kamerasi manuaaliasetuksiin, niin nyt olisi hyvä syy opetella. Itse kuvaan järjestelmäkameralla ja vinkit ovat siitä näkövinkkelistä kirjoitettu.


Tässä muutama vinkki joihin kannattaa perehtyä:


ISO-LUKU

Mitä hämärämpää, sitä suurempi ISO-luku täytyy valita.  ISO-lukua nostaessa kameran kennon herkkyys kasvaa. Valitettavasti myös kohina tai ns. rakeisuus kuvissa lisääntyy mitä suurempi luku valitaan. Olen itse testaamalla hakenut omasta kamerastani suurimman ISO-luvun, jonka laadun kelpuutan kuviini. Itse vihaan rakeisuutta omissa kuvissa, mutta jotkut jopa pitävät siitä tyylittelykeinona. Nämä ovat puhtaasti makuasioita!


AUKKO

Mitä suurempi aukko, sitä enemmän valoa se läpäisee. Todella hämärässä kuvattaessa on siis helpointa valita mahdollisimman suuri aukko, jonka oma objektiivi tarjoaa. Varsinkin, jos haluaa kuvata käsivaralta, on melkein pakko valita suuri aukko. Huomaathan, että f-luvut menevät tavallaan käänteisesti esim. f/1.4 on suurempi aukko kuin f/11. Objektiivista pitäisi löytyä merkintä joka kertoo, mikä on käytettävissä oleva suurin aukko.

Aukolla pelatessa kannattaa ottaa huomioon minkälaisia kuvia haluat. Suurella aukolla kuvatessa tausta pehmenee hieman aukon koosta ja etäisyyksistä riippuen. Valittu kohde näkyy terävimpänä kohtana. Jos siis haluat kauttaaltaan terävämpiä kuvia ja käyttää pienempää aukkoa, on oikeasti ainoa mahdollisuus käyttää jalustaa. Säädä ja kokeile!



VALOTUSAIKA ELI SULJINAIKA

Mitä pidempi valotusaika, sitä enemmän valoa kuvaan ehtii päästä. Luonnollisesti. Kääntöpuolena liikkuvat kohteet heilahtavat helposti pitkillä suljinajoilla. Myös käden heilahdukset ja tärinä näkyvät epäterävyytenä kuvissa. Tätä voi kuitenkin estää käyttämällä jalustaa! Jos et vielä omista jalustaa, voit yrittää estää heilahduksia tukemalla kameraa vaikkapa tuolin nojaa tai seinää vasten kuvatessa. Nämä kikat eivät valitettavasti kuitenkaan riitä korvaamaan jalustan puutetta.


KUVAN KOKO JA LAATU

Kamerasta voi valita kuvan koon ja laadun. Kuvat kannattaa ottaa mahdollisimman isokokoisina. Parhaiten jälkimuokkausta kestävät RAW-tiedostot ja ne ovat laadultaan paljon parempia kuin JPEG-tiedostoksi pakatut kuvat. Ne vievät kuitenkin valtavasti tilaa, joten tarpeellista olisi olla tilava muistikortti ja säilytyspaikka kuville. Huomaathan, että myös kuvanmuokkausohjelman täytyy tukea RAW-tiedostoja. Kaikilla ohjelmilla ei kyseistä kuvamuotoa voi käsitellä.  Itse en valitettavasti juuri nyt omista riittävää muistikorttia ja tallennustilaa, jotta voisin huoletta tätä tiedostomuotoa käyttää. Tämän näenkin isona kehittymisen paikkana omassa kuvaamisessani. En siis tällä hetkellä ota kamerastani kaikkea iloa irti. Kuvien laatu voisi olla parempikin.



KUVIEN JÄLKIKÄSITTELY

Kameran asetuksilla luodaan pohjat laadukkaille kuville. Hienosäätö ja viimeistely tehdään kuvanmuokkausohjelmalla. Laadukkaalla ohjelmalla voi kuvan laatua pilaamatta säätää muun muassa vielä valotusta, kontrastia, valoja ja varjoja, sekä kuvan värisävyjä. Tarvittaessa myös terävyyttä voi hieman lisätä. 


Toivottavasti tässä tuli nyt riittävästi vinkkejä avuksi. Koitin tehdä postauksesta mahdollisimman selkeän, mutta muistan hyvin kuinka pyörällä pää oli kun ensimmäisen kerran lähdin manuaaliasetuksiin tutustumaan. Näillä vinkeillä pääsee jo pitkälle, mutta hifistelijät päivittävät vielä kalustonsa sellaiseksi, että edellytykset hämärässä kuvaamiseen ovat budjetin sallimissa rajoissa mahdollisimman hyvät. Omien kuvausvälineideni ja käyttämieni ohjelmien esittelyn, sekä vinkit kalustoon liittyen jaan eri postauksessa. Googlettamalla löytyy paljon tarkentavaa tietoa, mitä tulee manuaaliasetuksilla kuvaamiseen. Oman kameran käyttöohjetta kannattaa myös tutkailla, jos tässä postauksessa esitellyt ominaisuudet ovat hukassa! Ja ei muuta kun testailemaan ja säätelemään!


Valokuvaamisen iloa! 


Psst.. postaukseen en kyennyt uusia kuvia ottamaan, joten valitsin kuvitukseksi tämän syksyn otoksia, jotka on otettu todella vähäisellä luonnonvalolla.

Postaussarjan osa 2: 
Valokuvausvinkkejä: Tunnelmaa ja kaunis sävy kuviin


12 kommenttia:

  1. Kiitos tästä postauksesta 💗 hyviä vinkkejä! Näistä aina tarttuu mukaan uusia oppeja 🤗 mukava kun toteutit tämän 💗

    Mukavaa marraskuuta 💟

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla <3
      Mukavaa marraskuuta sinullekin!

      Poista
  2. Hyvät vinkit! Its ajattelin satsata kevyeen studiovalosettiin ja uuteen jalustaan. Pimeä aika on kyllä kuvauksen kannalta melko hanurista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos palautteesta! :) Minunkin pitäisi uusi jalusta hankkia. Liian vähän tulee jalustan kanssa kuvattua, kun nykyisessä ei ole vartta riittävästi. Sitäpä on sitten kiva viritellä tuolin päälle ja toivoa, ettei koko kokoonpano rysähdä lattialle...

      Poista
  3. Todella hyvät vinkit. Minua onneksi tarvittaessa kameran säädöissä avustaa mies. Hänkin on tosin ihan itse opetellut kuvaamisen salat niin kuin minäkin. Itse tykkään kuvaamisesta ja haluan saada niihin aina jonkinlaisen tunnelman. Pimeys todellakin tuo omat haasteensa. Tykkään kuvata valoisaan aikaan enemmän. Meiltäkin löytyy jalusta joten en tykkää käyttää sekä salamavalot joita mies kuvauksissaan käyttää. Mies jo haaveilee vielä paremmasta kamerasta, nälkä kasvaa syödessä vai mitenkä? ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos palautteesta <3 Valoisaan aikaan on yleensä mukavampi kuvata. Etenkin jos kuvaa ihmisiä tai yleiskuvia sisustuksesta. Todellakin nälkä kasvaa syödessä :D Kameran jo objektiivit jo päivitinkin vuosi sitten. Nyt sitten hankintalistalla olisi uusi jalusta, muistikortti ja uusi ulkoinen kovalevy :D Pari uutta objektiiviakin olisi myös kiva hankkia :D

      Poista
  4. Nämä on kyllä hyviä vinkkejä, itse olen käynyt parit kamerakurssit ja itse opiskellut, mutta aina kertaus on tarpeen :) jalustaa minulla ei ole ollut, mutta pitääköhän joulupukilta sellainen toivoa... Toisaalta haluaisin uuden objektiivin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon palautteesta! :) Siinäpä onkin miettimistä kumpaan lähtee ensin. Kummallakin voi parantaa mahdollisuuksia hämärässä kuvatessa.

      Poista
  5. Tosi selkeä ja onnistunut postaus! Vaikka kuvaan paljon, olen edelleen aika pihalla kameran asetuksista ja niiden säätämisestä. Sinulla on kuvissa ihana sinertävä sävy. Olen miettinyt, millä asetuksilla saat sen aikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! Niin kiva kuulla palautetta, sillä jännitin tämän postauksen tekemistä ja julkaisemista aika paljon :D
      Kuvien sävyistä on kyselty enemmänkin ja siihen voi vaikuttaa useammalla eri tavalla. Siksi ajattelinkin kertoa värisävyistä enemmän toisessa postauksessa :) Mutta nopeana vastauksena sanottakoon, että minun kamerassa voi säätää jo valmiiksi kuvan värisävyn. Toki tähän voi ja täytyy vaikuttaa muillakin tavoilla, joista sitten enemmän myöhemmin :)

      Poista
  6. Olipas hyvä postaus kuvauksen saloista. Kiitos.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos kivasta palautteesta! Oli aika jännittävää toteuttaa tällainen postaus. Lisää aiheesta tulossa myöhemmin :) Vielä on kamera ja objektiivit käsittelemättä, sekä kuvien jälkikäsittelystä vähän tarkemmin :) Näistä saan montaa eri kautta kyselyitä niin paljon, että postaukset ovat aivan paikallaan.

      Poista

Kiitos kommentista! :)